خانه > محیط زیست, گردشگری, تصاویر, جغرافيا > کنگ ، ماسوله ای دیگر ! ( ایرانگردی )

کنگ ، ماسوله ای دیگر ! ( ایرانگردی )


روستای کنگ در28 کیلومتری غرب مشهد در دامنه کوه های بینالود واقع شده است . کنگ با داشتن چشم اندازهای کوهستانی، چشمه سارها و اشجار گوناگون بر دامنه کوهپایه هایی زیبا، همواره مورد توجه کوهنوردان بوده است. ارتباط این روستا از طریق یک جاده آسفالته در محور مشهد طرقبه نغندر است.

بزرگنمایی تصویر

نحوه استقرار خانه‌ها با توجه اقلیم و جهت باد و جهت تابش خورشید در راستای شمال شرقی جنوب غربی تعیین شده که بیشترین بهره‌گیری از انرژی و صرفه‌جویی در مصرف آن را در پی خواهد داشت . کنگ در لغت دو معنادارد: پرنده‌ای قوی پنجه که در مناطق کوهستانی زندگی می‌کند و در دگر معنا از آن به عنوان دژی مستحکم تعبیر شده است.

تصویر از : پسر آریایی

پیوست : اینجا می تونید تصاویر بیشتری رو ببینید .

  1. 23 آوریل 2008 در 12:02

    لذت میبرم از نوشته‌هات🙂

    —————-

    آرسین : ممنون علی جون
    لطف داری

  2. 23 آوریل 2008 در 12:58

    سلام گلم.
    چرا بیشتر مناظر مشهد رو با شمال مقایسه می کنی؟!
    میدونم شمال رو دوست داری،اما فرق زیبایی شون 180 درجه است برادرزاده گلم.

    ——————-

    آرسین : سلام عمو جون
    من❗ چه کاره باشم ؟ یه سرچی بکن هک جان : روستای کنگ
    حتی میراث فرهنگی این اصطلاح و تشبیه رو قبول داره
    البته شمال رو دوست دارم و میدونم که 360 درجه تفاوت دارن

  3. مهرانه
    23 آوریل 2008 در 13:28

    سليقه ات حرف نداره پسر
    اينجا يه بهشتي واسه خودش

    —————-

    آرسین : ممنون

  4. key1one
    23 آوریل 2008 در 13:46

    عالی بود ممنون ارسین جان.منکه وقتی ان عکسارو میبینم دلم گرفته میشه.
    دلم لک زده واسه یه مسافرت

    ———————

    آرسین : ممنون کیوان جان
    خوب یه مقداری به خودت زحمت بده❗

  5. پارادوکس
    23 آوریل 2008 در 16:08

    مثل اینکه ایران زیاد ماسوله داره .
    فکر می کنم یک همچین روستایی هم در کردستان دیده باشم …

    ——————

    آرسین : آره عزیزم زیاد داره
    و این هم بیشتر به خاطر وجود مناطق کوهستانی با شیب زیاد است که اینطور مناطقی بوجود می آد .
    به نظر من اونی که تو ماسوله است خیلی قشنگتره

  6. 23 آوریل 2008 در 17:53

    اطلاعات بسیار مفید بودند ممنون

    —————-

    آرسین : خواهش می کنم

  7. 23 آوریل 2008 در 19:43

    عمو وبرادر زاده چقدر در تعيين درجات تفاهم دارند!!!
    آرسين جان گناه مي كني كه اين جور دل من را براي سفر آب مي كني… گفته باشم!!!
    امروز يك مطلب ديگه هم راجع به همين روستاي كنگ خوندم و البته اين عكس ها يه چيز ديگه هست…
    مانا و سربلند باشي

    ———————

    آرسین : واقعا هم همینطوره مهرام جان
    گناه کبیره ؟ یا صغیره ؟
    فدات مهرام جان
    شما لطف دارید .

  8. 24 آوریل 2008 در 01:19

    عکس جالبی بود از گنگ
    موفق باشی

    ———–

    آرسین : جدی میگی هاشم جان ؟
    ممنون

  9. عمو هوشنگ
    24 آوریل 2008 در 12:33

    عجب بهشتی ایست ….. دلمون خواست🙂

    مرسی بابت مطالب قشنگت
    من تو بیرجند خدمت کردم اگه قبلا می دونستم، حتما تو مرخصی ها یه سر برگشتنی میرفتم اینجا …

    —————–

    آرسین :
    واقعا بهشتی ه واسه خودش
    خواهش می کنم
    کجای بیرجند بودی ؟

  10. 24 آوریل 2008 در 14:56

    سلام و خسته نباشی…
    به یه بازی دعوتت کردم، شکل بازی نیست ولی مهمه. به من یه سر بزن…

    ——————

    آرسین : سلام میلاد جان
    چشم ، حتما میام

  11. yekiyedone
    24 آوریل 2008 در 16:11

    سلام بر آرسین عزیز
    خسته نباشی ؛ همیشه شنیده بودم که ایران جاهای دیدنی زیاد داره که ما نمیشناسیم با لینکهای تو این امر برام جنبه عینی پیدا کرد ؛ مشهد چند باری اومدم اما از طوس و خواجه ربیع و … بیشتر جایی رو نمیشناختم کاش دیگر دوستان هم از مناطق زبا و دیدنی که در اطراف شهرشون هست اطلاعاتی در وبشون بذارن تا امثال من آشنایی بیشتری با ایران عزیز پیدا کنیم
    باز هم از پست مفید و عالیت ممنون
    زیر پست من پرسیدی که میخوام بیام مشهد؟
    آره اگه قسمت بشه (که میشه😉 ) حتما میام تاریخش رو نمیدونم اما احتمالا تو خرداد باشه
    زیر پست «سوتی» یه توضییحی دادم (در مورد پست) وقت کردی یه نگاه بنداز
    خیلی مخلصم

    —————-

    آرسین : سلام نادر جون
    منم خیلی دوست دارم بچه های دیگه شهرشون رو معرفی کنند
    انشاء الله که قسمت میشه
    چشم حتما

  12. عمو هوشنگ
    25 آوریل 2008 در 13:05

    راستی من روی قسمت » تماس با من » تو سایت شما کلیک کردم که ببینم چه جوری کار میکنه، با اجازه تون یاد گرفتم، یکی هم برای خودم ساختم🙂
    امیدوارم از دستم ناراحت نشی، اگه هم از نظر شما اشکال داره، از رو وبلاگم پاکش میکنم.

    ——————–

    آرسین : راحت باش هوشنگ جان ، وبلاگ مال خودته

  13. 26 آوریل 2008 در 10:21

    درود رفیق. 16 اردیبهشت سالگرد وفات پدر یاس هستش و طرفداران یاس دست به اجرای طرحی زده اند.
    امیدوارم شما هم در این طرح شرکت کنید.
    منتظرتم.

    —————

    آرسین : درود بر یاسین عزیز
    چشم
    حتما

  14. 2xx
    2 مه 2008 در 16:59

    چه جاهای قشنگی تو ایران است ما نمیدونیم

  15. يه كنگي
    20 ژوئن 2008 در 03:51

    مرسي از مطالب و عكساي جالبتون
    خسته هم نباشيد.

    —————

    آرسین : ممنون کنگی جان

  16. 25 ژوئن 2008 در 10:51

    اینجا روستای ماست خیلی دیدنی حتما بیاین تا از طبیعت لذت ببین

  17. 4 ژانویه 2009 در 23:12

    kheyli bahale kang ha daste kan bayad gereft amo jan to ke nemdani

  18. hejrati
    28 ژانویه 2009 در 15:51

    كنگ روستاي ماست و به نظرم كنگ يكي از فوق‌العاده‌ترين روستاهاي كشوره

    • ناشناس
      9 اکتبر 2009 در 18:38

      boro gomavohaaaaaaaaaaaaaaaa hahahahahahaha hihihihhi hohohohoh hehehehe

  19. بهنام سنائی
    5 ژوئن 2009 در 20:03

    ازاینکه مطلبی درباره ئ روستای مانوشتید تشکرمی کنم و به همه پیشنهاد می کنم حتماکنگو از نزدیک ببینن

  20. تقدم
    25 ژوئیه 2009 در 08:20

    بسیار زیباست

  21. افسانه
    9 اکتبر 2009 در 18:36

    az rosraye ganje ham ax bezarid chie hamash az lora ax gozashtin hahahahahahahaha

  22. مريم
    23 ژانویه 2010 در 11:44

    دستت دد نكنه با اين مطلبهاي قشنگت

  23. مدیر داخلی نشریه کنگ کهن
    18 فوریه 2010 در 20:26

    با سلام از اینکه تصاویر کنگ رو زدی ممنون ولی میخوام بهت بگم میدونی کنگ نشریه داره بالغ بر3500سال قدمت داره جمعیت نخبگان داره 17000نفر جمعیت داره(البته غیر ساکن در روستا)و………..
    با همه ی اینها باید بگم کنگ با ماسوله زمین تا اسمون فرق داره کنگ کهن دزی است بر پهن ه بینالود
    «قابل توجه افسانه خانوم کنگ لر نداره»

  24. حسین آسایش پور
    11 مارس 2010 در 01:25

    سلام هر چه در باره کنگ بنویسی باز هم کمه واقا» وقتی انسان از کنگ دور هست قدرشو میدونه!نه!

  25. مرجانه
    3 مه 2010 در 12:11

    ممنون دوست من
    عالی بود …شاد باشی
    یا علی

  26. م.رها
    14 ژوئن 2010 در 16:12

    دوست گرامی سلام.
    من هم یکی از اهالی روستای زیبا و تاریخی کنگ هستم.
    سپاسگذار از اینکه یادی از زادبوم ما کردی!
    هنگامی که نوشته های دوستان رو ورق می زدم باافسوس ، گفته های بی سندی رو از هم روستایی های گلم خوندم که اعتباری ورای اونچه هست رو برای روستامون می خواستن که چون بنده به عنوان یک مهندس معمار و آگاه از ارزشهای واقعی معماری و زیست محیطی روستا نیازی به اعتبار کاذب برای وطنم نمی بینم به عرض دوستان می رسونم:
    دیرینه معتبر و مستند کنگ به بیش از 1000 سال نمی رسد چه برسد به 3500 سال (یعنی بیش از چغازنبیل)!!
    جمعیت روستا در آمارهای معتبر و کمی تا قسمتی معتبر (البته چون در ایران منبع معتبری نداریم!) کمی بیش از 1000 نفر است و 17000 جمعیت می تواند یک بخش را به شهر تبدیل کند(شهرهای کمتر از 15000 جمعیت در کشورمون کم نداریم)!!
    اما اعتبار کنگ من _ کنگ ساده و بکر من _ به معماری بی نظیر پلکانی و سمت و سوی هنرمندانه و اندیشه دار پنجره هاش ، نشستن آگاهانه خانه ها بر دامنه شمالی کوه ، بستر مشترک دو رودخانه در پای روستا ، آب و هوای نشاط بخش و سایه های خستگی چین و زمزمه های دلپذیر رود و آوای بلبلان و بوی خوش نان و شیرینی گیلاس و عسل آن است.
    کنگ من خواهر بزرگتر ماسوله (در گیلان) و اورامان (در کردستان) است. لباس محلی من رخت زرتشتیان یزد و فارس بوده و سخن گفتنم را فردوسی توسی می داند و خیام نیشابوری..

    زنده باد ایران آباد و ایرانی آزاد
    در پرتو مهر اهورای دادار

  27. 7 اوت 2010 در 17:03

    چند روز پیش کنگ بودم
    بدون اغراق میگم حسی که کنگ به من میده در ماسوله وجود نداره
    شاید عکس هایی که گرفتم به دردتون بخوره

  28. چوك بندرعباس
    14 اوت 2010 در 23:47

    باعرض سلام مجدد
    اين روستاهمنام شهري دراستان هرمزگان وشهرستان بندرلنگه اس.سري به اين شهرهم بزنيد.
    بااميدموفقيت روزافزون شما درهمه امورات

  29. وحيد توكل
    22 ژانویه 2011 در 15:59

    ببخشيداينو ميگم به نظر شما كه فقط خوبيهاي كنگ رو ميبينيد ونه زمستون لازم بوده كه توي سرماي طاقت فرساش بمونيد و زندگي كنيد و نه مسافت بين كنگ تا طرقبه رو براي رفتن به مدرسه طي كنيد حتما بايد قشنگ و دوستداشتني باشه. من هم اگه جاي شما موبودم و مدرسه كوچه بغلي،كتابخونه كوچه اونورترش و بخاري گازي كناردستم و…بايد توي گرماي تابستون از سايه درخت لذت ميبردم و ميگفتم از كنگ بهتروجودنداره.اگه شما از خوبيهاي كنگ ميگين بديهاي كنگ رو هم به خاطر بيارين.لااقل بهش فكر كنيد.

  30. وحيد توكل
    23 ژانویه 2011 در 11:07

    سلام
    كنگ به خاطر بكر بودن كنگ مونده.اگه قرار باشه ورود اراذل و اوباش به كنگ آزاد بشه(همانطور كه هست) ميشه يه چيزي مثل جاغرق و زشك و…

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

