خانه > گردشگری, تصاویر, جغرافيا > ماچو پیچو ؛ شهر گمشده اینکاها !

ماچو پیچو ؛ شهر گمشده اینکاها !


ماچو پیچو (به اسپانیایی: Machu Picchu)، به معنی قلهٔ قدیمی، از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲٬۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوه در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

این شهر در حدود سال ۱۴۵۰ میلادی ساخته‌شده‌ و صدها سال پیش در زمان فتح اینکاها توسط اسپانیایی‌ها متروک شده‌است. برای قرن‌ها فراموش شده‌بود و به جز عده‌ای از مردم محلی کسی از آن نامی به خاطر نداشته است. این اثر در سال ۱۹۱۱ میلادی توسط هیرام بینگهام، تاریخ‌شناس آمریکایی به جهانیان معرفی‌شد. پس از آن، ماچو پیچو به یکی از مناطق جذب توریست تبدیل ‌شد و در سال ۱۹۸۱ میلادی در فهرست آثار کشور پرو و در سال ۱۹۸۳ میلادی در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. این اثر هم اکنون به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته میشود.

ماچو پیچو با دیوارهای سنگی جلا داده‌شده مطابق با معماری کلاسیک اینکاها ساخته شده‌است. اولین بنای این مجموعه این‌تی‌هوآتانا (به اسپانیایی: Intihuatana)، معبد خورشید که اطاقی با ۳ پنجره و در منطقه‌ای از ماچو پیچو که باستانشناسان آن را منطقهٔ مقدس می‌نامند، می‌باشد. در سال ۲۰۰۳ میلادی تعداد توریست‌های این شهر باستانی ۴۰۰٬۰۰۰ نفر بوده‌است. در سپتامبر ۲۰۰۷ میلادی، پرو و دانشگاه ییل به توافقی مبنی بر استرداد صنایع دستی برداشته‌شده از ماچو پیچو در اوایل قرن بیستم میلادی توسط هیرام بینگهام دست یافتند.

 مطلبی کوتاه به نقل از سفرنامه برادران امیدوار :

بزرگترین ساختمانهایی که از این قوم بجا مانده است « خانه خورشید » میباشد که به زیارتش رفتیم ، آنجا چیزی مثل اهرام مصر بود که بیست و سه متر ارتفاع داشت و طول قاعده آن یکصدو سه متر بود و در طرف جنوب نیز صفجه هایی را ساخته اند که دویست و بیست و هشت متر طول دارد و عرضش یکصد و سی و شش متر است ، هنر این قبیله نیز مثل معماری آنان قابل توجه بوده است . یکی از قنات هایی که ساخته اند یکهزار و چهارصد متر طول و پانزده متر ارتفاع دارد و یکی دیگر از شاهکارهای آنان ….

پیوست : دانلود تصاویری زیباازاین محل  سرور اول   سرور دوم
حجم : Mb 2.88         پسورد : https://arsin.wordpress.com

تصاویر از : Corbis , Nationalgeographic , Google
مطــلــب : ویکیپدیا ، سفرنامه برادران امیدوار

  1. 12 آوریل 2008 در 17:03

    خدا قسمت کنه یه زیارت بریم🙂

    ——-

    آرسین : اینکا یه بزرگ تمام عاشقان ش رو بطلبه🙂

  2. hashem
    12 آوریل 2008 در 19:12

    چقدر این تمدن « اینکا » ها رو دوست دارم. اریک فون دانیکن در مورد اینکاها مطالب جالب نوشته .
    خیلی عکس جالبی بود 😉

    ———

    آرسین : ممنون از حضورت هاشم جان
    دل به دل راه داره ، حتما اینکاها هم تو رو دوست دارن
    خوب یه ذره از مطالب زیبایش را اینجا می نوشتی ما هم استفاده میکردیم .

  3. 12 آوریل 2008 در 20:11

    یه سر بهخونه جدیدم بزن حاجی…
    mrweblog.net

    ———-

    آرسین : سلام به میلاد گلم
    چشم حتما🙂
    به شرطی که آدرس درست رو بهم بدی !!!
    چون این آدرس رو برام باز نکرد !!!!!!!

  4. 12 آوریل 2008 در 20:44

    سلام گل از همه رنگ
    ( منظورم گلرنگ نبود )
    پستی جالب،اما زیباتر از اون عکسش بود.
    ایول.

    ————

    آرسین : سلام عمو پورنگ !
    ممنون🙂

  5. 13 آوریل 2008 در 00:45

    با سلام ….

    خبری بسیار بسیار مهم در سایت قرار گرفته است.لطفاً نگاهی بیاندازید!

    با تشکر ……

    ————–

    آرسین : سلام رفیق
    چشم
    قربانت

  6. Younes
    13 آوریل 2008 در 01:11

    سلام پسرآریایی!
    کجا بیدی نبیدی!
    دست ما فقیر بیچاره ها رو هم بگیرِ!
    ماهم آدمیم و انسان!
    میخوایم بریم این پل شهرک گم شده رو ببینیم!
    راهنمایی کن مارو!

    شهر عالی پیدا!

    یاعلی
    التماس دعا
    یونس

    ————

    آرسین : سلام یونس جان
    من در خدمت ام
    شما فرشته ای
    میام دنبالت با هم بریم
    یا علی

  7. 13 آوریل 2008 در 01:28

    🙂

  8. 13 آوریل 2008 در 12:07

    آقا خیلی عالی بود…..با اجازه آدرس وب لاگتو تو لیست خودم اضافه میکنم…

    ———-

    آرسین : فدات رفیق
    ممنون

  9. 13 آوریل 2008 در 12:30

    با با ای ول !

    ——-

    آرسین :🙂

  10. Younes
    13 آوریل 2008 در 13:12

    سلام پسر!
    منم فرشته! (به قول خودت!)
    آقا!
    چندروز قبل(قبل 13) رفتیم بالا!
    مارشک، خرکت و جنگل سیستان، هزار مسجد، کریم آباد.
    جات خالی بود!
    خیلی خوش گذشت.
    توفیق قسمت بده باهم هم بریم!

    یاعلی
    التماس دعا
    یونس

    ———-

    آرسین :
    یونس جان قبلا بهت گفتم هر وقت رفتی من رو هم ببر
    اما محل ام نکردی :((
    انشاء الله !

  11. ZAHRA
    13 آوریل 2008 در 17:29

    سلام
    پست خوبي بود . من عاشق ديدن اين جور جاها هستم .
    موفق باشي

    ——–

    آرسین : سلام زهرا خانم
    ممنون
    انشاء الله از نزدیک ببینید

  12. 13 آوریل 2008 در 18:47

    خوب دیگه به من سر نمی زنی ها بی معرفت…باشه…

    ———–

    آرسین : من مخلص رضا یه گلم هستم
    شرمنده😦

  13. 2xx
    13 آوریل 2008 در 21:02

    اقا ارسین وقت کردی جواب ماهم بده

    ——–

    آرسین : شرمنده که دیر جواب دادم😦

  14. hashem
    14 آوریل 2008 در 22:42

    ببخشید که کمی دیر جواب دادم .
    راستش در مورد تمدن اینکاها دو تا کتاب جالب از « اریک فون دانیکن » معرفی میکنم که به نام های « ارابه خدایان » و « طلای خدایان » , که در مورد اسرار تمدن های گذشته , اهرام مصر و غیره مطالب زیبایی نوشته . ( البته شما که حتما این ها رو خوندید )😉

    ————-

    آرسین :
    درود بر شما هاشم جان
    خیلی ممنون از پیگیری شما
    هاشم جان کاش آدرس وبلاگت رو وارد مشخصات ت میکردی تا من هم بتونم بهت سر بزنم

  15. key1one
    15 آوریل 2008 در 11:55

    ممنون بازم جالب بود آرسین جان تو نبودی ما از کجا این اطلاعات رو بدست میاوردیم خدا میدونه

    موفق باشی

    ———–

    آرسین : خواهش می کنم کیوان جان
    آقا یه خواهشی دارم : اگر امکان داره آدرس وبلاگت رو در پروفایلت بذار

  16. 16 آوریل 2008 در 01:13

    اِ… راست میگی من الان متوجه شدم.من که آدرس وبلاگم درون کادر نظرات هستش که. چرا به صورت لینک در نمی آد.

    ————-

    آرسین : الان دیگه درست شد
    ممنون از توجه ت

  17. 2xx
    16 آوریل 2008 در 19:24

    سلام ارسین جان واقعا اگه تو نبودی ما این مطالب رو از کجا به دست می اوردیم

    ——–

    آرسین : عجب❗
    هندونه ها رو چند خریدی ؟

  18. 2xx
    17 آوریل 2008 در 13:04

    هندونه نخریدم راست گفتم ناراحتی عزیز نگم

    —————

    آرسین : خدا کنه😉

  19. 2 مارس 2010 در 13:10

    سلام کم پیدا میشه کسی بره در مورد اینکاها مطلب بنویسه به عنوان یه حامی تاریخ به شما تبریک میگم.اسم من هم برگرفته از یک نام هخامنشی است.

  20. ستاتیرا
    2 مارس 2010 در 13:15

    سلام کم پیدا میشه کسی بره معبد اینکاها را ببینه به عنوان حامی تاریخ به شما تبریک می گم
    اسم من هم برگرفته از یک نام هخامنشی است.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

