خانه > محیط زیست, تصاویر, حیوانات > خرخاکی Hemilepistus sp

خرخاکی Hemilepistus sp


hemilepistus-sp.jpg

خرخاکي Hemilepistus sp ظرف يکسال به بلوغ رسيده و از اواخر اسفند هر جفت براي خود لانه‌اي حفر مي‌کنند. از 25 تا 30 فروردين کيسه پرورش تخم بين پاها در زير قفسه سينه آنها به وجود آمده و بتدريج بر تعداد تخمهاي کيسه افزوده میگردد. تخمها از اول تا پنجم خرداد شروع به تفريخ مي‌کنند و نوزادان 15 تا 20 روز داخل کيسه نگهداري مي‌شوند ، سپس از 15 تا 20 خرداد از کيسه خارج و تا سال آينده در لانه توسط والدين خود مورد مراقبت قرار مي‌گيرند .

منابع :

  1. 24 مارس 2008 در 08:52

    سلام ارسین جان حالت خوبه عیدت مبارک

    ——————

    آرسین : سلام بر گذر زمان
    چی شد گذرت اینطرفا افتاد 🙂
    قربانت
    سال نو شما هم مبارک

  2. میلاد
    24 مارس 2008 در 12:44

    طبق معمول جالب بود. واسه تنوع هم كه شده يه بار يه مطلب الكي بنويس!

    ——————-

    آرسین : میلاد جان چوب کاری نکن

  3. میلاد
    24 مارس 2008 در 13:39

    آرسين جان من با ياهو ميل زياد كار نكردم، اگه ميشه ايميلت رو در جيميل بهم بده.

    ———————

    آرسین : چشم میلاد جان
    arsin.wordpress@gmail.com
    چه ساعتی آن هستی

  4. 24 مارس 2008 در 18:57

    خر خاکی ؟!!!

    —————

    آرسین : :O

    مگه چشه 🙂

  5. 25 مارس 2008 در 22:24

    آرسين عزيز:
    من هم به سهم خود سال نو را به شما تبريك مي‌گويم و بهترين‌ها را براي شما آرزومندم.
    مانا و سربلند باشي
    در ضمن من عاشق جنگل گلستانم و خاطرات زيبايي از آن خطه دارم…فقط داغ دلم تازه شد براي عكسهاي بي شماري كه از آن منطقه طي سالها گرفته بودم و چندي پيش همگي آنها نابود شد…

    —————–

    آرسین : سلام مهرام جان . ممنون از لطفت و امیدوارم سال خوبی رو در پیش داشته باشی 🙂
    و برات متاسفم که عکسهات رو از دست دادی
    امیدوارم به زودی آرشیو بهتری رو به را کنی

  6. میلاد
    27 مارس 2008 در 00:52

    فردا ساعت 11.30 دقيقه به خدا خواهم بود. من آدم بد قولي نيستم به خدا…!

    ———————-

    آرسین : من در خدمتون هستم میلاد جان
    عزیزم من که چیزی نگفتم
    مطمئنا برای هر کسی مشکلی پیش میاد 🙂

  7. 23 آوریل 2008 در 12:30

    با سلام و خسته نباشيد به همشهري گرامي آرسين عزيز!

    چون ديدم زياد به طبيعت علاقه داريد گفتم بد نيست در مورد جانوراني كه مي شناسمشان اطلاعاتي بهتان بدهم. بندپايي كه عكس آن را انداخته ايد خرخاكي نام دارد و سخت پوستي است از راسته Isopoda يا «جورپايان» با نام علمي Hemilepistus klugii (Brandt, 1833) از خانواده Agnaridae كه در ايران در استان خراسان به وفور يافت ميشود. گونه ديگري از اين جنس با نام علمي H. schirazi در استان فارس وجود دارد. گون هاي اين جنس مختص مناطق گرم و خشك هستند. اين سخت پوستان آفت كشاورزي نيستند (و يا لااقل چندان مهم نيستند) و خوراكشان از برگهاي خشك گياهان است. اينها با حفر تونلهايي در اعماق تا 30 سانتيمتري زمين باعث نفوذ بهتر آب به داخل آبخوانها مي شوند و لذا در آبخوانداري اهميت زيادي دارند. حالا اگر در كنارش گازي هم به چند تا محصول بزنند كه قابلشان را ندارد!! در وبلاگ بنده عكس اين دو گونه وجود دارد كه عكسهاي مربوط به H. klugii را خودم گرفته ام. با توجه به رژيم غذايي اين جانوران، من كه (بر خلاف آقاي رحيمي) فكر نميكنم آنها آفت مراتع گناباد باشند!!!

    ——————-

    آرسین : درود بر شما و ممنون از لطف جنابعالی

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

