خانه > فرهنگ و هنر, گردشگری, تصاویر, جغرافيا > طويله داران حافظ ميراث فرهنگي !

طويله داران حافظ ميراث فرهنگي !


یه دو ماه پیش برای انجام یه پروژه دانشجویی با چند تا از رفقا به روستاهای اطراف نیشابوررفتیم زمانیکه تصمیم گرفتیم برای صبحونه یه جا توقف کنیم به طور اتفاقی با روستای شریف آباد ( کیلومتر 35 جاده مشهد – نیشابور ) برخورد کردیم . روستای زیبا و خوش آب و هوایی بود به محض اینکه وارد روستا شدم متوجه شدم که این روستا کاروانسرا هم داره ، کلی ذوق زدم با خودم گفتم چقدر خوب هم صبحونه مون رو میخوریم هم می ریم یه دوری می زنیم و کلی اطلاعات هم از مسئولش می گیریم جلوتر که رفتم دیدم نه بابا هیچ خبری نیست به جز ما کسی اونجا نیست البته ناگفته نمونه که رفتیم داخل کاروانسرا یهو یه سگ پرید بیرون که کلی ما رو ترسوند ولی بعد متوجه شدیم که سگه بیشتر ترسیده بود. ولی اصل ناراحتی من از اینجا شروع شد که دیدم این کاروانسرا توسط مردم روستا به طویله و انبار تغییر کابری داده ولی بعد که بیشتر در مورد این مسئله فکر کردم متوجه اشتباه خودم شدم و فهمیدم که ناراحتی من بی جا بوده ! چرا که شاید به همین علته که این کاروانسرا بدون هیچ پشتوانه ای تا الان پا برجا مونده .

چشم انداز روستای شریف آباد
گوشه ای از کاروانسرا که به طویله تغییر کابری داده
قسمتی از کاروانسرا که اهالی روستا به عنوان انبار ازش استفاده می کنند
اینجا هم که عین همیشه شعار نویسی توسط مردم فرهنگ دوست

آدم وقتی این همه بی توجهی رو نسبت به آثار باستانی و میراث فرهنگی میبینه خیلی ناراحت میشه ، اونم در کشوری مثل ایران ؛ تاورنیه سیاح فرانسوی که چندین بار طی سالهای 1668-1632 میلادی به ایران سفر کرده به هنگام مقایسه کاروانسراهای ایران و ترکیه می نویسد : ( کاروانسراهای ایران ، زیباتر و از نظر زندگی به مراتب راحت تر از کاروانسراهای عثمانی است ) با کمی تأمل روی این گفته بیشتر به ارزشمند بودن آثار باستانی کشورمون پی میبریم حالا شما ترکیـــــــه رو در رابطه با جذب توریست با ایران مقایسه کنید ؟

تصویر از : پسر آریایی

پی نوشت : پیشنهادمی کنم برای حفظ آثار باستانی اونا رو به طویله و انبار تغییر کابری بدیم .

  1. 13 فوریه 2008 در 10:02

    گزارش بسیار خوبی بود
    موفق باشی دوست من
    استفاده کردیم.

    ——————

    آرسین : خواهش می کنم و ممنون از لطفت

  2. 13 فوریه 2008 در 12:48

    سلام
    می دونی از بس ماشالا وفور آثار باستانیه کسی قدرشونو نمیدونه ، از تخت جمشید بالاتر که نیست ستونهاشو بار می کنن می برن آخه یکی نیست بگه این ستون به این بزرگی رو مگه به جز جرثقیل چیزه دیگه ای می تونه ورداره و بزاره پشت تریلی ؟!!!!!
    تازه آدم اشکش در میاد میبینه یه اخمخی رو آثار نوشته «یادگاری از امیر و … سرباز 2 ماه خدمت» و همچین هم لامسب عمیق کار کرده که از 100 متری هم خونده میشه اینه که می گن هنر نزد ایرانیان بود و بس
    موفق باشی

    یا علی مدد .

    ———————–
    آرسین : سلام علی جان ممنون از نظر زیبات

  3. 13 فوریه 2008 در 17:40

    با تیترت 60% موافقم، البته متنی که نوشته ای تازه گوشه ای از بی توجهی دوستان عزیز بوده و هست ولیکن دِ بیا سد و بچسب و تخت جمشید!

    ——————–

    آرسین : سلام رفیق تو رو خدا از سد نگو که دلم خونه😦

  4. عمو اروند
    14 فوریه 2008 در 01:32

    قدر زر، زرگر بداند قدر گوهر، گوهری

    ———————-
    آرسین : سلام عمو اروند افسوس که نه زرگری داریم و نه گوهری

  5. 24 فوریه 2008 در 13:09

    خسته نباشی
    واقعا ناراحت کنندست که متاسفانه تو این مملکت کمم نیستش

    ———————–
    آرسین : ممنون دوست عزیز ، خوشحالم که اینطور مسائل برای شما اهمیت داره🙂

  6. ميترا
    1 اوت 2009 در 10:00

    سلام خوشحالم كه براي افراد ديگه اي هم اين موضوع اهميت داره. هرچند رشته تحصيلي من به اين موضوع اصلا ربطي نداره اما به خاطر علاقه اي كه به تاريخ و ميراث فرهنگي دارم هميشه دنبال مي كنم. به اميد روزي كه براي بقيه هم همين قدر اهميت داشته باشه.

  7. O
    4 اوت 2010 در 17:29

    گنجینه ی فرهنگ ایران:
    omidataeifard.blogspot.com
    پیامبر آریایی (ریشه های ایرانی *در کیشهای جهانی)
    *پادشاهی (در استوره و تاریخ ایران)
    *آفرینش خدایان (راز داستانهای اوستایی)
    *نبرد خدایان (جنگهای کیهانی در نوشته های کهن ایرانی)
    *افسون فریدون (از پایداری تا پیروزی ایرانیان بر زهاکیان)
    *قبله زرتشت (داستانهایی درباره سپیتمان و مزدک و حافظ)
    *ایران بزرگ (جغرافیای استوره ای و تاریخی مرزها و مردمان ایرانی)
    *منم کورش شاه جهان (نوشتارهای تاریخی درباره شهریار هخامنشی)
    *منم فردوسی شاه شاعران (جهانبینی و اندرزهای پیر توس)
    دیباچه شاهنامه (ویرایش و گزارش)
    *شگفتیهای باستانی ایران (بناها، دستاوردها، فناوریها و…)
    مرز مزدایی (مجموعه مقالات امید عطایی فرد)
    برای دریافت کتابها : 66965107 021+ 66463430

  1. 16 فوریه 2008 در 02:40

پاسخی بگذارید

