خانه > تصاویر, جغرافيا > تسونامی

تسونامی


تسونامی ( سونامی )، آبلرزه یا غریاله یکی از پدیده‌های جغرافیایی است. غریاله به لرزش شدید آب دریا گفته می‌شود که در پی زمین‌لرزه‌های زیر دریا پدید می‌آید. آبی که به لرزه در آمده به شکل موج‌های عظیم به کرانه‌ها رسیده و ویرانی به بار می‌آورد. غریاله واژهٔ فارسی بومی برای این پدیده در استان بوشهر است و پدیدهٔ غریاله در کرانه‌های خلیج فارس نیز دارای پیشینه است. غریاله‌ها معمولاً پس از یک زمین‌لرزه بزرگ (با حرکت رو به بالا)، فعالیت آتشفشانی زمین‌لغزه و یا برخورد شهابسنگ‌ها پدید می‌آیند. بسیاری از غریاله‌ها در کرانه‌های ژاپن رخ می‌دهند و از اینرو واژه ژاپنی مربوط به این پدیده یعنی (津波 تسونامی) به زبان انگلیسی و از آن راه به بسیاری زبان‌های دیگر نیز راه یافته است.

تصویر زیر یک ثانیه قبل از تسونامی توسط یک دوربین لایو گرفته شده است

sonami.jpg

پس از غریاله‌ها معمولاً گسل‌های بزرگی در بستر دریاها پدید می‌آیند. سرعت موج‌های آبلرزه‌ای گاه به بیش از ۸۰۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد.. یکی از بزرگ‌ترین غریاله‌ها که در سال ۲۰۰۴ میلادی در نزدیکی سوماترای اندونزی روی داد باعث ویرانی عظیم و کشته شدن پیرامون ۱۰۰ هزار تن در جنوب آسیا شد.

منبع : فرهنگ بزرگ گیتاشناسی (اصطلاحات جغرافیایی)، مهندس عباس جعفری
عکس از : http://message.snopes.com/

اینجا هم می توانید تصاویری از وقوع تسونامی را ببینید .

دسته‌ها:تصاویر, جغرافيا
  1. 28 ژانویه 2008 در 15:38

    واي عجب عكس قشنگي كلي حال كردم
    ياد اون فيلم ه بود مال حضرت موسي عصا رو زد تو اب دريا بعد باز شد
    واقعا عكس قشنگي بود
    اون عكسام ديدم جالب بودن

    ————————————

    آرسین : سلام سیروس جان خوشحال شدم که اینقدر ذوق زده شدی . اسم اون فیلمه ده فرمان بود اگر اشتباه نکنم .

  2. 29 ژانویه 2008 در 09:22

    ببخشيد ، اين عكاسه الان زندست ؟؟؟؟

    —————————————-
    آرسین : سلام آیدا جان تا اونجایی که من اطلاع دارم دوربین های لایو دوربینهای امنیتی هستند که نیاز به عکاس ندارند .
    و خوشحال میشم اگر بقیه دوستان اطلاعی دارن در اختیارمون بذارن تا بتونیم استفاده کنیم .

  3. 29 ژانویه 2008 در 10:40

    سلام جناب این هم همون چیزی که میخواستین
    راستی از امکانات گوگل حتمان استفاده کنید خوده گوگل یه امکانی داره که شما میتونی در خودش فایل اپلود کنید هر فایلی که بخواید
    http://pages.google.com
    در این سایت اکانت جیمیل خودتونرو بدید تا 100 مگا بایت فضا برای اپلود بهتون بده اگه بازم مسله دیگهای بود به من بگید فعلان خداحافظ

    ——————————————
    آرسین : ممنون از لطفت رفیق خیلی زحمت کشیدی و باز هم ممنون .

  4. 29 ژانویه 2008 در 13:04

    بسیار زیباست
    آدم نمیدونه واقعا بترسه یا بنازه به قدرته خدا (البته به موقعیت جغرافیاییش بستگی داره من اگه اونجا بودم می ترسیدم)
    بلاگ جالبی دارین. خوشحال میشم به سایت من هم یه سر بزنید. http://www.DrLearn.ir

    ———————————————–
    آرسین : سلام امیر جان خیلی خوش اومدی واقعا زیباست و بهت آور , چشم رفیق به سایت شما هم سر میزنم و موفق باشید .

  5. بارانیان
    29 ژانویه 2008 در 14:55

    متاسفانه عکس که گذاشته ای واقعی نیست و متعلق به فیلم برخورد عمیق است

    هر گز در تاریخ هیچ منطقه مسکونی دچار چنین تسونامی عظیمی نشده است

    خواهشمندم در درج نوشتار خود در وبلاگ به فکر صحت خبر و نوشتار خود باشید

    از نشر اکاذیب بپرهیذید

    موفق باشید
    ——————————
    آرسین : سلام بارانیان عزیز خیلی ممنون از نظرت اولا تا اونجایی که من اطلاع دارم فیلم برخورد عمیق در مورد مسائل نجوم و فضا است اگر از این فیلم که این عکس در اون فیلم موجود هست رو یه اسکرین شات بگیرید و برام آپلود کنید ممنون میشم و در ضمن من منبع عکس رو معرفی کردم می تونین برید اونجا و یه نگاهی هم به مطلب اونا بیاندازین و در کدامیک از مطالبی رو که نوشتم کذب وجود دارد
    موفق تر باشید 🙂

    ————————————
    و باز هم از اظهار نظر به جای شما کمال تشکر رو دارم

  6. B_666
    29 ژانویه 2008 در 15:16

    بيشتر شبيه طوفان شن هست تا سونامى!
    شما مطمئنى؟

    ———————–
    آرسین : سلام دوست عزیز احتملا مطمئن بودم که این پست رو گذاشتم شما اگر شک دارید و منبع موثقی دارید که این مسئله رو نقض کنه من مشتاقانه در خدمتون هستم که از مطلب مفیدتون استفاده کنم تا شما هم کمکی کرده باشید تا من منجر به نشر اکاذیب نشم

  7. 29 ژانویه 2008 در 17:42

    سلام
    خیلی جالب بود ، اگه عکس بعد از این اتفاق هم بود که دیگه حرف نداشت .

    یا علی مدد .

    —————————
    آرسین : سلام علی جان خیلی خوش اومدی کم پیدایی رفیق , انگار خیلی از عکس جنازه و مرده خوشت میاد 🙂

  8. 29 ژانویه 2008 در 22:54

    بی نهایت لذت بردم.
    موفق تر باشی

    ———————-

    آرسین : ممنون گجمو جان لطف داری عمو

  9. 29 ژانویه 2008 در 22:58

    جالب بود

    —————-

    آرسین : سلام کمال جان ممنون از لطفت

  10. ناشناس
    30 ژانویه 2008 در 08:28

    This picture is fake, a photoshop job. BUT the link pics are real..
    ————————
    َArsin : I’m sorry for you ! This picture no photoshop :))

  11. B_666
    30 ژانویه 2008 در 15:06

    عزيز من!
    1- منبعى كه شما بهش استناد كردى كاملا معلومه كه معتبر نيست.
    2- تفاوت بين اين عكس با ساير عكس‌هاى واقعى از سونامى كه خود شما هم لينكش رو گذاشتى كاملا فاحشه. آخه اينا كجاش شبيه موج آبه!؟
    3- من چند عكس مشابه رو ديده بودم كه مربوط به طوفان شن بود و كاملا هم موثق. مى‌گردم پيدا مى‌كنم لينكش رو مى‌ذارم…
    4- بد نيست قبل از انتشار هر چيز جالبى، چند لحظه در موردش تعقل كنيم!

    ———————————————–
    آرسین : سلام رفیق ممنون از اظهار نظرت رو چی حساب میگی معتبر نیست ؟ قول میدم از این به بعد حتما یه مقداری تعقل کنم . و من هیچ اصراری به گفته خودم ندارم و اصلا دوست ندارم مطالبی رو توی وبلاگم بذارم که معتبر نباشه شما اگر یه نگاهی به مطالب بیاندازی متوجه این مسئله میشی و خوشحال میشم از کمکتون استفاده کنم .

  12. محمد
    30 ژانویه 2008 در 22:31

    خیلی جالب بود به نظر تو مردم او ن وقت ان جا بودن که تسو نامی آ مده اگر نبودن چرا ماشین سواری او نجا پیدا میشه چون این قدر علم پشرفت کرده که میتوانند زود تر پیشبینی کنند که می خواهد تسونامی بیاد شرمنده از این سوالم چون این عکس برای من یک سوال بود ولی واقعا عکس خیلی جالبی بود تشکر از کارت من تا به حال همچون عکس جالبی ندیده بودم ؟؟؟؟

    ———————————————————
    آرسین : سلام محمد جان ممنون از اظهار نظرت در پیشرفت علم که شکی نیست ولی این رو هم باید بگم که اگر دقت پیش بینی ها بالا بود اینمه کشته در ساحل سوماترا چرا باید اتفاق بیافته ؟

  13. علي اكبر بقايي
    31 ژانویه 2008 در 23:09

    آرسين عزيزبا سلام و آرزوي موفقيت برايتان از عكس زيبا و جالب ودر عين حال تكان دهنده وقوع تسونامي ممنونم،ونيز از توضيح كوتاه ومفيدتان! اگر تصاوير ديگري در اختيار داريد ارائه نماييد خيلي سپاسگزار خواهم شد.

    ————————————————————-

    آرسین : با سلام خیلی خوش آمدید ممنون از لطف جنابعالی چشم در اولین فرصت با عکسهای بیشتر در خدمت تان هستم .

  14. 11 فوریه 2008 در 13:12

    سلام دوست عزیز…

    چه عکس فوق العاده ای هست..
    واقعاً زیباست جانم

    ——————-

    آرسین : سلام کهکشان عزیز ، ممنون از لطفت

  15. محمود
    19 آوریل 2008 در 15:09

    براي پرستش خداوند ببينيم و عبرت بگيريم

    ———

    آرسین : دقیقا

  16. 19 ژانویه 2009 در 15:42

    باهال بود عکست خیلی تعجب کردم راستی محمدم
    ببخشید سلام!

  17. ریحانه
    6 مه 2009 در 18:40

    خیلی جالب بود وترسناک …اینو واسه تحقیقم میخواستم دعا کن نمره بگیرم میشم مشتری همیشگی ات

  18. 59
    31 دسامبر 2009 در 13:43

    از اينكه علائم ظهور حجت خدا در روي زمين را به نمايش مي گذاريد از شما تشكر مي كنم، چون اين كار باعث آگاهي مردم مي گردد.

  19. MB***EA
    1 ژانویه 2011 در 19:17

    چاکرتیم با مرام خیلی باحال بود ولی چون برای تحقیق میگشتم این عکسو تو سایت های دیگه دیده بودم. بازم ممنون که زحمت کشیدین جناب آرسین

  1. 30 ژانویه 2008 در 04:00

پاسخی بگذارید

