خانه > فرهنگ و هنر, گردشگری, تصاویر > موزه مردم شناسی رفسنجان

موزه مردم شناسی رفسنجان


موزه مردم شناسی رفسنجان در در مکانی به نام میدان موزه واقع شده است . گفتنی است موزه مردم شناسی رفسنجان یکی از جالبترین موزه های مردم شناسی موجود در سطح کشور است که در آن انواع مجسمه، عتیقه جات، دستگاههای بافندگی و ریسندگی، آسیاب های آبی و … به چشم می خورد.

رفسنجان از شهرهای استان کرمان است.این شهر در فاصله ۱۰۰ کیلومتری شهر کرمان واقع شده و دارای دو بخش، مرکزی و انار(شهر) می‌باشد. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۵، حدود 110000 نفر می‌باشد.از مهم‌ترین محصولات کشاورزی آن پسته می‌باشد که دارای شهرت جهانی است به طوری که بزرگ‌ترین کارخانه بسته بندی پسته در ایران با نام لورا در این شهر واقع شده است .

رفسنجان اسامی مختلفی دارد که بیشتر در ارتباط با ذخایر زیر زمینی آن نامگذاری شده‌است. مانند رفسنگان یا رفسنگ به معنای مس که معرب آن رفسنجان است.ازدو کلمه رفسنگ به معنای مس و کان به معنای معدن . این شهر قدمتی دیرینه دارد و باغهای پسته آن مشهور است .

پیرمردی در حال حلاجی کردن
در این حرفه ؛ حلاجی پشم ها توسط دست و کمان حلاج انجام می گیرد و اگر الیاف پشم بلند باشد (مثل الیاف پشم بهاره)، به دور زه کمان حلاجی می تابد و کار حلاج را دشوارتر می نماید .
پیرزنی در حال تهیه ماست و کره به روش سنتی
مراسم عروسی که متاسفانه بعضی از خانم ها در این تصویر متبرجند🙂

  1. 20 ژانویه 2008 در 12:13

    سلام آرسين عزيز. تصاوير جالبي بود. باز هم از اين عكسا بذار.

    ——————————

    آرسین : سلام ابهام جان ممنون از لطفت ، چشم .

  2. 20 ژانویه 2008 در 14:15

    سلام
    مرسی
    خیلی باحال بود – امیدوارم این روندت ادامه داشته باشه
    موفق باشی

    ——————–
    آرسین : سلام و ممنون از لطفت کاظم جان

  3. 20 ژانویه 2008 در 14:37

    جالب بود .. رفيق

    ———————–
    آرسین : قربانت سیروس جان .

  4. پرواز
    20 ژانویه 2008 در 17:20

    عالی بود آرسین. راستی جغرافی خوندی؟یه جورایی شبیه به هم دیگه ایم

    ——————–
    آرسين : آره دوست عزيز حدست درسته !
    چه جورايي شبيه هميم ؟

  5. 20 ژانویه 2008 در 18:29

    به , چه زیبا

    سپاس
    دستانتان پر توان

    —————–

    آرسين : ممنون الهام عزيز ، پاينده باشي

  6. مهدي از رفسنجان
    20 ژانویه 2008 در 19:40

    كاشكي چند تا عكس از پشت بام اين موزه هم مي گذاشتي )آخه بامش از داخل موزه قشنگ تره)

    ————————-
    آرسين : سلام مهدي جان انشاءالله اين سري كه رفتم رفسنجان اين كار رو خواهم كرد .🙂

    بچه كجاي رفسنجان هستي مهدي جان ؛ فلكه مرغو يا عباس آباد .

  7. 20 ژانویه 2008 در 20:45

    جالب بود دوست من
    من رفسنجان رو دیدم ولی موزه اش رو نرفتم
    یادم باشه دفعه بعد یه سری هم به موزه هاش بزنم
    شنیدم یه موزه ریاست جمهوری هم داره که جالبه

    —————————–
    آرسين : سلام دوست عزيز آره حتما برو موزه قشنگيه من موزه رياست جمهوري رفتم ولي اين موزه قشنگتره

  8. mostafaalli
    20 ژانویه 2008 در 21:46

    این عکس اولی چقدر راستکی به نظر میاد
    من که اولش فکر کردم آدم واقعیه
    میگما شما رفسنجانی هستید؟

    ——————-

    آرسين : سلام دوست عزيز ، نه من رفسنجاني نيستم ولي رفسنجاني ها را هم دوست دارم🙂

  9. احسان
    21 ژانویه 2008 در 00:50

    سلام آرسين جان
    آقا مطلب خيلي خوبي بود فقط اگه يه كم پسته رفسنجان هم قاطيش كنين و برا مام ارسال شه عالي ميشه

    ———————-

    آرسين : سلام احسان جان ؛ فقط پسته ميخواي باشه ايميلتو بده برات ميل كنم 🙂

  10. محمد
    21 ژانویه 2008 در 22:01

    خیلی جالب بود پسر آریایی مخصوصا پیر زنی که داشت کره وپنیر درست میکرد من را یاد روستای کلات نادر انداخت واقعا زحمت کشیدی

    ———————————————-

    آرسین : سلام محمد جان , زحمت کشیدی که به این مکان سرزدی آره خیلی به مردم اونجا شباهت داره .🙂

  11. صاحب
    5 فوریه 2008 در 11:42

    بيرون موزه بسيار جالب وزيبااست ولي حيف كه ما داخلش را نديده ايم شرمنده ام عندالله

    ——————————————–

    آرسین : سلام دوست عزیز این تصاویر که مربوط به داخلش هست

  12. رضا
    10 مارس 2008 در 15:57

    كاش ازميراث فرهنگي موجود درروستاها نيز عكس مي انداختيد

    ——

    آرسین : سلام رضا جان ، مشغله کاری نمیذاره😦
    با این حساب خیلی علاقه مند هستم که این خیلی علاقه مند هستم این کار رو بکنم

  13. mehran
    27 مه 2008 در 16:00

    سومین عکس در موزه رفسنجان موجود می باشد؟

    —————

    آرسین :
    چرا نباشه ؟

  14. 7 اوت 2008 در 16:10

    سلام-به عكس ها و مطالبت سر زدم جالب بود كوتراز را فراموش نكن- تشكر

  15. abolfazl rashidi
    9 اکتبر 2008 در 15:37

    iloveyou

  16. مریم
    4 نوامبر 2008 در 23:31

    من اگر عکس از محله های رفسنجان بخوام میتونی کمکم کنی؟

  17. مریم
    5 نوامبر 2008 در 14:22

    سلام پسر آریایی من منتظرم تا جوابه سوالمو بدی

    —————

    سلام مریم خانم ، متاسفانه نمی تونم کمکتون کنم !!!!

    چون فقط یه سفر داشتم به رفسنجان !!!!

  18. اميد
    26 نوامبر 2008 در 09:45

    جواب مريم خانم :

    سلام من از رفسنجانم و ميتونم واست از محله ها عكس بگيرم

    اين ايدي و ايميل منه dardesar_3000

    اگه خواستي تو اي ديم آف بزار

    • مریم
      5 مه 2009 در 17:01

      سلام امید خیلی دوست دارم ازت کمک بگیرم ولی هر کاری میکنم Addنمیشی

  19. amin
    30 نوامبر 2008 در 14:56

    خیلی با حال بود ممنون

  20. محبوبه
    15 فوریه 2009 در 16:04

    سلام پسر آریایی من رفسنجانی هستم خیلی خیلی از عکساتون خوشم اومد میشه لطف کنی بگی کجایی هستی؟؟؟ چون خیلی مشتاقم که بدونم!!! مرسی از لطفت راستی یه پیشنهاد توپ داشتم که بدا واستون ارسال میکنم بازم ممنون

  21. مسعود
    21 فوریه 2009 در 21:24

    آرسين جون دمتگرم خيلي بهال بود عزيزم بچه كجايي ؟ راستي اگه عكس يا هر چيزي از رفسنجان خواستي من ميتونم كمك كنم آخه بچه رفسنجانم. نوكرتم هااااا

  22. مسعود
    21 فوریه 2009 در 21:27

    يادم رفت اينم ايميلم masood_mahkom@yahoo.com

  23. مریم
    5 مه 2009 در 16:59

    سلام به همه ی بچه های آریایی.کاش اینجا عکسای بیشتری بود.و از امیدم ممنونم که میخواد کمکم کنه.

  24. رضا
    25 ژوئیه 2009 در 22:30

    خیلی عالی بود فقط عکس از موزه هم بگذارید

  25. گلناز
    15 نوامبر 2009 در 14:08

    من رفسنجانی هستم ولی هنوز موزه مردم مردم شناسی را ندیدم ولی عکسا خیلی جالب بود حالا میخوامبرم موزه را ببینم مرسی

  26. 24 ژانویه 2010 در 11:22

    سلام آرسین جان خیلی خوب بود.راستش .من هم بچه رفسنجانم ولی تا حالا موزه نرفتم .باز هم ممنونم

  27. 22 سپتامبر 2010 در 20:26

    سلام دذوست عزیز وبلاگ باحالی داری من هم کرمانی هستم ولی رفسنجان به دنیا اومدم . راستش من هم از موزه مردم شناسی بیشتر خوشم میاد تا موزه ریاست جمهوری اخه این موزه ادمو به رویای قدیم میبره و اینجور موزه های واقعا کمه داخل کشور . راستی اگه دوست داشتی منو با اسم تقدیم به بهترینم لینک کن و بعد خبر بده تا لینکت کنم . خوشحال میشم بهم سر بزنی منتظر حضور گرمت هستم . فعلا بایی

  28. رضا
    25 ژوئیه 2009 در 22:35

    نه در میدانبسیج واقع شده

  1. 21 ژانویه 2008 در 04:01

پاسخی بگذارید

