خانه > فرهنگ و هنر, اجتماعي > جهان سوم كجاست ؟

جهان سوم كجاست ؟


دکتر پاپلی یزدی که به حق یکی از دانشمندان پیشرو در علم جغرافیا هستند جمله‌ای دقیق و پرمعنا و معروف دارند که این روزها نقل وبلاگستان است :
چند سال پيش در دانشگاه سوربن تدريس مي کردم. روزي در آخر ساعت درس يک دانشجوي دوره دکتراي نروژي ، سوالي مطرح کرد: استاد،شما که از جهان سوم مي آييد،جهان سوم کجاست ؟؟ فقط چند دقيقه به آخر کلاس مانده بود.من در جواب مطلبي را في البداهه گفتم که روز به روز بيشتر به آن اعتقاد پيدا مي کنم، به آن دانشجو گفتم: جهان سوم جايي است که هر کس بخواهد مملکتش را آباد کند،خانه اش خراب مي شود و هر کس که بخواهد خانه اش آباد باشد بايد در تخريب مملکتش بکوشد.

منبع : فصلنامه تحقيقات جغرافيايي شماره 61

  1. 19 ژانویه 2008 در 01:56

    coool

  2. delzadeh
    19 ژانویه 2008 در 20:33

    دوست من سلام وممنون ازمطلب جالبتان.بیش از یکسال قبل در آدرس زیر من این مطلب را(البته به نقل ازوبلاگی دیگر-که البته برای امانتداری لینک داده ام )به نقل قول ازپروفسورمحمدحسین نوشته ام.مطالب ازهرکه باشدمهم نیست مهم مطلب زیباست.منتظر نظرشماخواهم بود:
    http://delzadeh.wordpress.com/2006/08/29/%d8%ac%d9%87%d8%a7%d9%86-%d8%b3%d9%88%d9%85-%d9%83%d8%ac%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9f/

    • مصطفا
      18 نوامبر 2011 در 00:11

      دوست گرامی نام کامل ایشان هست:محمدحسین پاپلی یزدی. پس نقل قول شما هم درست است اما فقط شامل نام کوچک شده است که بهترست درستش کنید.

  3. محمد
    19 ژانویه 2008 در 22:45

    جهان سوم همین جاست یک زمانی لیسانس اگر داشتی همه جا میخواستنت ولی حالا چی ولی هنوز که هنوز تو کشورهای خارجی برای لیسانس ارزش قا ئل میشند به نظر تو همین طور نیست یا حرفم ربطی به موضوع تو نداشت ؟؟؟؟
    ——————

    آرسین : منم با نظر شما موافقم

  4. مهاجر
    26 ژانویه 2008 در 23:05

    سلام، مطلب اين استاد محترم بسيار جالب بود. بعنوان يك موضوع مستقل در وبلاگم گذاشتم.

    ————————-

    آرسین : با سلام خدمت دوست عزیز , کار خوبی کردید

  5. doosti
    27 ژانویه 2008 در 20:55

    سلام
    پاسخ خلاصه این استاد، در کتاب «جامعه شناسی خودمانی(چرا درمانده ایم؟)» نوشته آقای حسن نراقی به تفصیل با شواهد و اسناد و مدارک حلاجی شده. فقط امیدوارم اینگونه نظرات تبدیل به یک باور در ما نشود که درآنصورت به حکم «ترک عادت موجب مرض است»، همواره جهان سومی خواهیم ماند.

    —————————————-
    آرسین : سلام بر دوستی عزیز خیلی خوش اومدی رفیق ای کاش از پاسخ ایشان خلاصه ای را برای من و دیگر دوستان ارائه می کردی تا بتوانیم استفاده کنیم به هر حال ممنونم ازت رفیق امیدوارم که ما هیچ زمان جهان سومی باقی نمانیم
    یا علی

  6. سوسمار
    4 آوریل 2008 در 17:02

    خيلي مردي. اين متن گفته پروفسور حسابي است. كافي است كه در google جمله « جهان سوم كجاست » را search كني تا به شما ثابت شود. آقاي دكتر بابلي يزدي همان جمله پروفسور حسابي را گفته اند. ولي جالب است كه دقيقا در همان شرايط گفته است! اين كپي برداري ها رفتار جهان سومي است. اگه مخالفي به من ايميل بزن.

    ——–

    آرسین : سلام سوسمار جان
    در مرد بودنم که شک ندارم در نوشته خودم هم شک ندارم ، شما هم به منبعی که من ذکر کردم مراجعه کن . در وبلاگستان هم هر حرف بدون منبع رو نمیشه پذیرفت

  7. سوسمار
    6 آوریل 2008 در 23:59

    سلام آرسين عزيزم؛
    همين جوري حال كردم جمله زير رو برات بنويسم، اميدوارم تو هم خوشت بياد:
    از چارلي چاپلين مي پرسند : خوشبختي چيه ؟ ميگه خوشبختي فاصله اين بدبختي تا بدبختي بعدي.
    نظرت چيه؟

    ———-
    آرسین : سلام سوسمار جان
    دمت گرم
    خیلی جالب و زیبا بود

  8. سوسمار
    8 آوریل 2008 در 00:13

    سلام حاجي آرسين؛
    چند روزه كه هر وقت به اينترنت متصل مي شم اول ميام اين سايت ، علتش هر چي كه هست، مهم اينكه من راضيم. کی بود می​گفت بهاره؟ ما که هنوز توی زمستان ماندیم. روزهای بارانی​​ – برفی – تگری! و شب​های منفی پنج درجه! فکر کنم خدا یادش رفته زمستان رو باید به استرالیا بفرسته نه اینجا. منتظر جواب يا ايميلت هستم.

    ———

    آرسین : درود بر داش سوسمار خودمون
    شما لطف داری سوسمار جون
    من که نگفتم
    مگر شما کجا هستی ؟
    من در خدمتون هستم رفیق

  9. حميد
    12 سپتامبر 2010 در 21:40

    اينو دكتر حسابي گفته.همه جا به نام دكتر محمود حسابي زدن نه دکتر پاپلی یزدی.

  1. No trackbacks yet.

پاسخی بگذارید

